Het kan zijn dat het op school of in de thuissituatie niet lekker gaat met een kind. Schoolprestaties die onverwachts dalen, moeite met concentratie, gepest worden of angst voor toetsen zijn voorbeelden van indicatoren dat het niet goed gaat met een kind. Er kunnen tal van aanleidingen zijn voor dit gedrag. Heel vaak gaat deze situatie weer over, maar soms zijn er twijfels bij ouders of de school of het gedrag van het kind de ontwikkeling in de toekomst kan belemmeren. Docenten en ouders kunnen dan de gezinsspecialist om advies of kortdurende begeleiding vragen.
Werkwijze
Bij inschakeling van de J.O.S (Jeuds Professional op School) gaat deze in gesprek met de ouder(s) en de leerkracht en eventueel het kind zelf om de situatie in kaart te brengen. De J.O.S. richt zich altijd op het aansluiten op de vragen van het kind, de ouders en de school. Hij/zij kijkt vooral naar de mogelijkheden van het kind in wisselwerking met de ouders en de school. Soms is een adviesgesprek al voldoende, maar er is altijd sprake van kortdurende begeleiding. Als er aanvullende hulp nodig is zorgt de J.O.S. voor een passend aanbod van opvoed- en opgroeiondersteuning.
Wat voor soort vragen?
Zowel voor korte, concrete opvoedings- en ontwikkelvragen, als complexere ondersteuningsvragen, kunt u contact opnemen met de J.O.S. Voorbeelden van situaties die hierop aansluiten zijn:
Erica Dellebeke – Poel
Logopediepraktijk Welbespraakt
Een allround praktijk voor spraak-, taal-, stem- en gehoorstoornissen.
Behandeling zijn op maat en spelenderwijs ingericht.
Naast onze zorgcoördinator hebben we ook een orthopedagoog in dienst. Zij kan intern onderzoeken uitvoeren, waardoor we niet afhankelijk zijn van de lange wachtlijsten binnen de zorg. Een onderzoek zal alleen worden uitgevoerd in overeenstemming met ouders en als het van meerwaarde is om een diagnose te stellen.
Kristel van der Kooij
kristel.vanderkooij@Un1ek.nl
Stimuleert groei in zelfredzaamheid.
Werkt oplossingsgericht voor kinderen met leer- en gedragsproblemen.
Chantal Jung
Fysiotherapie praktijk voor kinderen – C. Jung
Spelenderwijs leren ontwikkelen van zintuigen en motoriek.
Dit draagt bij aan het welbevinden van het kind.
Tussen 14.15 uur en 15.00 uur bieden we binnen het IKC een verlengde schooldag aan. We bieden hierin een programma en begeleiding aan voor kinderen. We doen dit kosteloos omdat we van mening zijn dat (huiswerk)begeleiding en sociaal-emotionele vorming (dat ook een plaats heeft in het aanbod) een opdracht is van de school.